האם מגיעים פיצויים על נפילה או החלקה במדרגות?

מתי מגיע פיצוי בעקבות נפילה במדרגות? איך נקבע סכום הפיצוי?

לא כל תאונה מזכה את הנפגע בפיצוי כספי. כדי לקבל פיצוי, יש להוכיח מי הגורם האחראי לתאונה ולהראות שהתרשל בתפקידו. במאמר זה נפרט מתי תזכו לפיצוי במקרה של נפילה או החלקה במדרגות.

מה לעשות לאחר נפילה במדרגות?

לאחר שנפלתם או החלקתם במדרגות, כדאי לצלם את המדרגות, כולל את כל גרם המדרגות ואת המדרגה שבה נפלתם. אם יש שבר במדרגה או שחיקה של פס מניעת החלקה, יש להתמקד גם בזה. הקפידו לרשום את פרטי העדים שהיו נוכחים בעת התאונה. פנו לבעל המקום ובקשו ממנו למלא דו"ח תאונה, ודאגו לקבל עותק ממנו. חשוב לפנות לטיפול רפואי ולוודא שהמסמכים הרפואיים מציינים שהחלקתם במדרגות. שוב, רשמו את פרטי העדים.
בדיקת הבעלים או המחזיק של המדרגות
בשלב הבא, יש לבדוק מי הבעלים או המחזיק במתחם שבו נמצאות המדרגות. לדוגמה, אם התאונה קרתה במדרגות בבניין מגורים, ניתן להגיש תביעה נגד בעלי הדירות. במדרגות בקניון, בעלי הקניון וחברת הניהול יהיו האחראים. במקרה של תאונה במדרגות בבית ספר, התביעה תהיה נגד בעלי שטח בית הספר, כמו העירייה, משרד החינוך או בעל מוסד הלימודים.
אחריות לרשלנות בעקבות נפילה במדרגות
בשלב הבא, יהיה עליכם להוכיח שהנפילה במדרגות התרחשה כתוצאה מרשלנות של המחזיק במתחם ולא בגלל רשלנות מצדכם. רשלנות מצדו של המחזיק עלולה להתבטא בכמה דרכים, כמו למשל אם המדרגות היו רטובות או מלוכלכות. אם המדרגות נבנו בניגוד לתקנות, זה יכול להוות בעיה. בחלק מהמקרים, חוקי התכנון והבנייה מחייבים התקנת מעקה אחיזה לצידי המדרגות, והתקנות קובעות גובה ואורך מינימליים למדרגות. בנוסף, חוסר או שחיקה של פסי מניעת החלקה יכול להטיל אחריות על בעל המדרגות.
נפילה או החלקה במדרגות בבית ספר
ישנם מקרים שבהם בעלי או מחזיקי שטח המדרגות נושאים באחריות מוגברת. אלו כוללים מצבים שבהם ישנם גורמים שמגדילים את הסיכון לתאונות, כמו אזורים בהם יש הרבה ילדים בגילאים שונים, שעשויים לרוץ ולהשתולל. במקומות עם רטיבות, כמו ליד בריכות שחייה, יש להקפיד במיוחד על תחזוקת המדרגות. בבית ספר, ניתן לטעון שהצוות החינוכי מחויב לפעול למניעת השתוללות וריצה של הילדים במסדרונות ובמדרגות, דבר שיכול להוביל לתאונות.
תאונת נפילה במדרגות בבית ספר נדונה בפסק דין בת"א 60106-07-18 פלוני נ' בית הספר פלוני ואח'. במקרה זה, בית המשפט פסק:
"בהתייחס לגרם המדרגות – התובע הפנה לתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל- 1970. בתקנות אלו, בחלק ג', העוסק ב"הגנה מפני נפילה", נקבע שיש לנקוט באמצעים שונים למניעת נפילות והחלקות, כמו למשל חספוס פני השטח (סעיף 3.02). כמו כן, נקבע כי יש להתקין מאחזי יד בכל מקום שבו קיימת סכנת החלקה (סעיף 3.03).
בנוסף, התובע הפנה לחוזר מנכ"ל משרד החינוך בנושא בטיחות (נספח ט' לראיותיו). בפרק 5.1-52 צוין כי מדרגות שמשמשות כדרך מילוט חייבות להיות מתוכננות בהתאם לתקנות התכנון והבנייה הנ"ל (סעיף 6.2.1), וכי יש להתקין פסים מונעי החלקה לאורך השלח של המדרגות, אלא אם המדרגות עצמן מצוידות בדרגת התנגדות להחלקה.
הנתבעת לא חלקה על תקפות התקנות או על החוזר המנכ"ל בהקשר זה. מאחר שטענות התובע בנושא זה לא נסתרו, קבעתי כי ההוראות הנ"ל חייבו את הנתבעת במועד התאונה."

עדיין יש שאלות?

השאר פרטים וקבל ייעוץ

    אשם תורם בעקבות נפילה במדרגות

    במקרים מסוימים, בית המשפט עשוי להפחית את סכום הפיצוי שניתן לנפגע אם יתברר שההתנהלות שלו תרמה לתאונה. ההנחה היא שהנפגע צריך להיזהר ולשמור על ערנות בנוגע למקום שבו הוא דורך. לכן, ייתכן שבמקרים שבהם בעל המדרגות התרשל, תוטל גם על הנפגע רשלנות מסוימת. יש לציין כי במקרה של קטינים מתחת לגיל 12, החוק אינו מאפשר להטיל עליהם אשם תורם.

    פיצוי לאחר נפילה במדרגות

    העקרונות לקביעת הפיצוי בדיני הנזיקין נשארים עקביים. יש לבדוק אם התאונה הותירה נכות ומהי דרגת הנכות. לאחר מכן, בית המשפט יעניק פיצוי בהתאם לכללים המקובלים. ניתן לקבל פיצוי בגין הפסדי שכר, כאב וסבל, הוצאות רפואיות, עזרה של צד שלישי, הוצאות נסיעה ועוד. למידע נוסף על אופן חישוב הפיצויים, ניתן לעיין במאמר נוסף בנושא.

    סיכום לגבי החלקה או נפילה במדרגות

    נפילה במדרגות עלולה להוביל לנזקי גוף חמורים. כדי לקבל פיצוי, יש להוכיח את רשלנותם של בעלי או מחזיקי השטח שבו ממוקמות המדרגות. לאחר התאונה, חשוב לצלם את המדרגות ואת המפגע, ולתעד את פרטי העדים. אתם מוזמנים לפנות למשרדנו כדי לבדוק האם יש מקום להגיש תביעה.

    עדיין יש שאלות?

    השאר פרטים וקבל ייעוץ

      אתר זה משתמש בקובצי Cookie כדי להציע לך חווית גלישה טובה יותר. גלישה באתר זה מהווה הסכמה לשימוש שלנו בעוגיות.